Projecte Racons del món

Objectiu principal: Fomentar la interculturalitat i el coneixement mutu entre infants migrats i la comunitat local.

Descripció del projecte

Aquest projecte convida els infants i adolescents a descobrir, compartir i valorar la diversitat cultural a través d'activitats creatives, lúdiques i d'expressió personal. Cada participant té l’oportunitat d’aportar elements de la seva cultura d’origen i descobrir-ne d’altres en un ambient de respecte i aprenentatge.

Etapes del projecte

  1. Fase d'introducció:

    • Dinàmiques grupals per explorar què significa la paraula "cultura".
    • Creació d'un gran mapa mural al centre, on cada infant marqui el seu lloc d'origen o el dels seus avantpassats.
  2. Fase de desenvolupament:

    • Tallers artístics: Elaboració d'elements representatius (màscares, dibuixos, collages) inspirats en tradicions dels països d’origen.
    • Gastronomia: Sessions de cuina on cada infant comparteixi una recepta tradicional amb ajuda de les seves famílies.
    • Jocs i música: Introducció a jocs tradicionals i cançons d’altres cultures.
  3. Fase de cloenda:

    • Festa intercultural: Jornada oberta a les famílies i la comunitat, amb exposició dels treballs realitzats, tast de plats tradicionals i actuacions (cants, danses).

Impacte esperat:

  • Promoció de la tolerància i el respecte per la diversitat.
  • Creació d’un espai de diàleg cultural entre infants, famílies i comunitat.
  • Desenvolupament de la confiança i l’autoestima dels participants en presentar les seves cultures.

Projecte Construim junts

Objectiu principal: Fomentar el treball en equip, el desenvolupament d’habilitats pràctiques i la cohesió del grup mitjançant la creació d’un espai o element útil pel centre.

Descripció del projecte

Es tracta d’un projecte col·laboratiu on els infants i adolescents participen en la planificació i execució d’una millora tangible al centre, com ara un hort urbà, un espai de lectura o un mural temàtic.

Etapes del projecte

  1. Fase inicial:

    • Dinàmica de brainstorming per identificar necessitats del centre i possibles idees.
    • Votació democràtica per triar el projecte final (ex.: un hort urbà).
  2. Fase de planificació:

    • Divisió de tasques segons les habilitats i preferències dels participants (dibuix, manualitats, jardineria, etc.).
    • Tallers amb experts o voluntaris (ex.: un hortista per ensenyar conceptes bàsics).
  3. Fase d’execució:

    • Posar mans a l’obra: construir, plantar, pintar, decorar o instal·lar.
    • Documentació del procés a través de fotografies i vídeos.
  4. Fase de manteniment i celebració:

    • Creació d’un equip de manteniment amb rotacions.
    • Festa d’inauguració per presentar el projecte finalitzat a les famílies i visitants.

Impacte esperat:

  • Desenvolupament d’habilitats com la planificació, la resolució de problemes i la creativitat.
  • Creació d’un sentiment de pertinença i orgull per la contribució al centre.
  • Promoció del treball en equip i les relacions positives entre participants.